Kollar på Tyra Banks show

2009-03-03, 15:53:48 / Kategori: Random thoughts
Uppdatering: Idag snorar jag inte alls lika mycket, utan nu är det min hals som känns helt sönder istället.

Jag ligger iallafall nerbäddad i soffan och kollar på Tyra Banks show, och idag så är Fatima som var med i Top Model i säsong 10 med och pratar om könsstympning. Man blir helt ställd när man hör henne pratar om de, för man tror inte att sådana hemska saker pågår i världen idag. För er som inte vet riktigt vad de är så betyder könstympning i princip att man skär bort delar av de kvinnliga könsorganet, enligt världshälsoorganisationen (WHO) finns det tre typer av könsstympning:

Typ 1: "Sunna" Borttagandet av "förhuden" över klitoris. Ibland utökat till att delar av eller hela klitoris skärs bort

Typ 2: Klitoridektomi, hela klitoris skärs bort tillsammans med delar av eller hela de inre blygdläpparna

Typ 3: Infibulation (även kallad faraonisk omskärelse) hela klitoris, de inre och delar av de yttre blygdläpparna avlägsnas och huden sys sedan ihop. Endast en liten öppning lämnas så att mensblod och urin kan passera. Vid giftermål måste kvinnan öppnas för att mannen ska kunna tränga in vid samlag.

Fatima blev utsatt för typ 3 av könsstympning, vilket ses som den värsta sorten. De länder som den typen av könsstypming fortfarande praktiseras i är Sudan, Uganda, Egypten och Somalia som Fatima är ifrån.Trots kunskapen om hur farligt det är för kvinnor så utsätts fortfarande i snitt 2-3 miljoner kvinnor per per år för  könsstympnig, villket motsvarar runt 6000 kvinnor per dag! Det är enormra siffror. Med tanke på att de flesta kvinnorna som blir utsatta för den här typen av ingrepp sker i "vanliga" hus och praktiseras av outbildade personer med orena verktyg så är de här ingreppet livshotande. Instrumenten återanvänds utan sterilisering och ofta så sker dessa ingrepp utan någon typ av bedövning, så ni kan ju tänka er hur extrem smärtan måste vara. Ofta så får dessa kvinnor (om de överlever) problem med återkommande urinvägsinfeltioner, njursten, infektioner under mensen, vilket kan leda till sterilitet.

Anledningen till att jag skriver om det här är för att jag för några
år sedan läste en bok som hette "En blomma i Afrikas öken" skriven av Waris Dirie som handlar om just könsstympning. Och jag rekomenderar den verkligen, för jag känner att det här är ett problem som faktiskt borde tas upp mer i både medier och böcker. Med tanke på att det fortfarande praktiseras i sån stor utsträckning och så pass många kvinnor drabbas av de.

Vi i väst världen har kommit så långt när det kommer till  kvinnans sexualitet
, vi kan prata öppet om det och det ses inte som någonting skamfullt eller tabubelagt. Vilket jag personligen tycker borde vara självklart, men det är tyvärr inte så överallt. Så jag kan inte låta bli att skäna en tanke till andra delar av världen där bilden av en kvinna fortfarande uppfattas som ett  redskap att tillfredställa mannen, ge honom njutning och föda hans barn. Där dom berövar kvinnorna från kroppsdelar så de inte kan njuta av sex, dom berövar kvinnorna från kroppsdelar från att leva ett så kallat "normalt" liv.

Vet inte hur många som orkade läsa ända hit, med tanke på de otroligt långa och seriösa inlägget. Men jag kände bara att jag ville uppmärksamma den här frågan.


Här är iallafall en bild av Fatima från Top Model




KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?