Fredag den 13:de

2009-02-13, 17:05:55 / Kategori: Allmänt
Är ni lika vidskepliga som jag?


Fredagen den 13 är enligt skrock en otursdag. Det finns flera olika hypoteser varför fredagen den trettonde uppfattas så. En grundar sig på att Jesus hade 12 lärjungar, och när Jesus blev förrådd var Judas den trettonde vid bordet. Det kan även ha varit så att det baseras på att det fanns 13 personer totalt och att Jesus korsfästes på långfredagen. Det var också så att Jesus dog på en fredag.

Det var iallafall den bibliska förklaringen till varför fredag den 13:de ses som en oturs dag, men jag läste att i den gammla bodesamhället så betraktades fredag den 13:de som en slags helj/vilo dag då det var olämpligt att arbeta eller göra nått "bullersamt" så jag kör på den terorin och tar det lugnt hela den här dagen och tar en kväll framför tvn och myser med godis och cola... Fy vad gott! Var länge sen jag tog en hemma kväll på en fredag, ska nog se Let´s Dance med!

Först ska jag bara laga mat till mig och lillebror, ska försöka mig på Fläskfilé och Potatisgratäng!
Har precis förhört mamma på hur man tillaga de, så vi får se hur det går..





KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?